Followers

Saturday, July 30, 2016

TooTHPiCK and PLaSTiCiN

Toothpick atau pencungkil gigi! Setiap insan mengenali apa itu pencungkil gigi, jadi, saya tidak perlu menerengkan lebih lanjut..

Plasticin? Mengenangkan kita kepada zaman kanak-kanak. Setuju?

Pada kali ini, saya bukanlah mahu apa itu pencungkil gigi mahupun plasticin tetapi saya akan menceritakan kegunaan kedua-dua bahan ini dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. 

Dalam topik bentuk 2 Dimensi dan 3 Dimensi di sekolah rendah, terdapat sub tajuk yang memerlukan guru untuk menerangkan kepada murid-murid mengenai rangka *skeleton* setiap bentuk tersebut. Jadi, inilah kegunaan dua bahan yang saya perkenalkan itu. Plastisin dibentuk bulat-bulat kecil untuk menghubungkan pencungkil gigi. *ayat berbelit sikit* Lebih mudah jika merujuk gambar-gambar di bawah ini. 

Berikut merupakan hasil yang telah saya dan rakan-rakan sekelas membuat rangka *skeleton* bentuk-bentuk 3-Dimensi menggunakan pencungkil gigi dan plasticin.


segi empat tepat

piramid

prisma

rangka-rangka bentuk 3-Dimensi

rangka-rangka bentuk 2-Dimensi

Jadi, aktiviti ini boleh dilakukan di dalam kelas kerana plasticin tidak mendatangkan bahaya dan murid-murid sudah biasa bermain dengan plasticin. Guru hanya perlu memantau penggunaan pencungkil gigi yang agak tajam. Guru boleh menggunting bahagian yang tajam untuk mengelakkan sebarang kemalangan berlaku.

Murid-murid akan lebih mudah mengingati apa yang dipelajarinye jika aktiviti 'hands-on' dilaksanakan. Pengalaman sendiri akan memudahkan mereka untuk mengingati setiap bentuk serta bilangan sisi, bilangan bucu dan bilangan permukaan setiap bentuk 2-Dimensi dan bentuk 3-Dimensi.

Alternatif lain :
1) menggunakan lidi-lidi sate untuk membentuh rangka yang lebih besar.
2) menggunakan lidi-lidi sate yang dipotong pendek bagi menjimatkan kos

SELAMAT MENCUBA!

ps : abaikan watermark link blog lama kat gambar, malas nak edit balik

No comments: